Гладковицька громада

Житомирська область, Коростенський район

Телефонне шахрайство (Соціальна інженерія)

Дата: 10.08.2023 12:26
Кількість переглядів: 128

 

Телефонне шахрайство – це найпоширеніший вид шахрайства. І дуже часто від нього страждають люди поважного віку.

 

Зловмисник входить в довіру до клієнта банку та домагається, щоб потенційна жертва переказала йому гроші або передала дані своєї картки. Сценаріїв такого шахрайства є десятки. Приводимо найпопулярніші із них:

 

Сценарій «Мамо, я в поліції або у лікарні».

 

Дзвінок серед ночі від співробітника поліції або лікаря із повідомленням, що ваша дитина потрапила в халепу і потрібно перерахувати гроші на певний рахунок.

 

Що робити?

  • Покладіть слухавку та спочатку зателефонуйте своїй дитині. Вона, найімовірніше, спокійно спить вдома.
  • Якщо не можете додзвонитися дитині – не поспішайте перераховувати кошти. Попросіть дати слухавку вашій дитині та поговорити з нею. Або скажіть, що можете підвезти гроші до відділку поліції/лікарні, де нібито перебуває ваша дитина.
  • Повідомте своїм батькам та бабусі із дідусем про шахрайську схему із “нічним тривожним дзвінком” та попросіть в такій ситуації спочатку зателефонувати вам.

 

Сценарій «Ваша картка заблокована».

 

У цьому сценарії шахраї представляються співробітниками банку або Нацбанку та повідомляють, що ваша картка заблокована або буде заблокованою. Для того, щоб «розблокувати» її, потрібно повідомити реквізити (термін дії картки, три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку або мобільного оператора) або перейти за вказаним посиланням.

 

Що робити?

  • Завершіть розмову – це 100% шахрай.
  • Не повідомляйте жодних персональних даних. Справжній співробітник банку ніколи не запитає конфіденційні дані картки, тому що це – порушення закону.
  • Пам’ятайте, що співробітники Нацбанку ніколи та за жодних обставин не телефонують клієнтам банків.

 

Сценарій «Державна допомога».

 

Шахрай представляється телефоном співробітником державної установи (будь-якої іншої організації чи компанії) й повідомляє, що на вашу карту будуть перераховані гроші. Для їхнього отримання потрібно повідомити реквізити вашої картки (номер картки, термін дії, та три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку чи мобільного оператора).

 

Що робити?

  • Завершіть розмову – це 100% шахрай.
  • У жодному випадку телефоном чи особисто не повідомляйте нікому термін дії картки та три цифри на звороті картки, для здійснення платежу достатньо лише 16 цифр номеру картки.

 Сценарій “Продавець-покупець”.

 

Шахрай представляється покупцем товару, який ви продаєте в мережі Інтернет. Після розмови вам обіцяють перерахувати передоплату (або повну вартість товару). Потім вам дзвонить або сам шахрай, або його спільник, який видає себе за співробітника банку. У телефонній розмові він намагається переконати вас повідомити реквізити картки (термін дії картки, три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку або мобільного оператора).

 

Що робити?

  • Завершіть розмову – це 100% шахрай!
  • Не повідомляйте жодних персональних даних. Для перерахунку грошей на картку достатньо назвати лише номер картки – це 16 цифр, які вказані на лицьовій стороні вашої картки. Намагайтесь більшість операцій із продажем та купівлею проводити накладним платежем.

 

Сценарій «Ви виграли автомобіль, квартиру, мільйон тощо».

 

Жертві надходить SMS-повідомлення щодо виграшу, більше деталей пропонується дізнатися на сайті або за телефоном.

 

Особа передзвонює за вказаним номером, де їй пояснюють: щоб отримати свій приз, необхідно сплатити податок у розмірі 1% від його вартості. Для переконливості шахраї можуть створити сайт, на якому є вся інформація щодо «акції» та відгуки попередніх переможців.

 

Що робити?

  • Завершіть розмову – це 100% шахрай.
  • Не повідомляйте жодних персональних даних.
  • Пам’ятайте! Податки не перераховує отримувач виграшу (вони утримуються з суми виграшу через її зменшення на суму податків).

 

УВАГА!

 

У жодному разі не повідомляйте ваші персональні дані:

 

ПІН-код;
–термін дії картки;
–три цифри на звороті картки;
–пароль до онлайн-банкінгу;
– паролі, що надходять в SMS від банку або мобільного оператора.

 

У будь-якій незрозумілій ситуації телефонуйте до свого банку за номером, що вказаний на звороті картки.

 

Не забувайте перед покупкою або розрахунком перевіряти сайти у сервісі «Стоп фрауд» Кіберполіції: https://cyberpolice.gov.ua/stopfraud/  або сервісі «Black List» Асоціації “ЄМА”: https://www.ema.com.ua/citizens/blacklist/

 

Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/

 

Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/

 

Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України – 0 800 505 240.



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь